עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
רובנס  (4)
גוטו  (3)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
מיכלאנגלו  (3)
משה  (3)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פרנסואה בושה  (2)
רמברנדט  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדגר דגה  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אל גרקו  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גיברטי  (1)
גיימס טיסו  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פירנצה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קודקס מנסה  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


על הסתיו, על חללים ועל חברויות

04/12/2017 04:59
מרגו סטרומזה-אוזן
פרדריק באזיל, אדגר דגה, פרנסואה בושה
מיכל, הקוראת את הפוסטים שלי בתשומת לב ועין (ועל כך אני מודה לה) הגיבה לאחד הפוסטים הקודמים ("דבר אלי באגסים, אהובי") והזכירה לי בית בשירה של נעמי שמר אני גיטרה, "על משבצות אדום לבן, אשכול בשל על השולחן, ואגסים דמויי סזאן וגם סנגרייה" ואני שומעת את קולו המלטף של בני אמדורסקי שביצע את השיר הזה "הרוח מנגן עלי בחילופי עונות...", המזכיר לי שהסתיו כבר כאן, כמעט חורף, וגם דוחקי קץ הקיץ, שטמנו ראשם בחול, כבר מרגישים את הלחות שחלחלה מן הגשמים הראשונים, שתאלץ את כולנו להיכנס ולהתכנס פנימה, לא לפני שנסיים את ההכנות לחורף הבא עלינו לטובה. בני האדם תמיד ייחסו חשיבות רבה לחילופי העונות, מתוך התקווה לראות בזמן החולף הבטחה לנסים החקלאיים המתרחשים בעולם הזה והבטחה לקיומו הנצחי של העולם. באמנות המערבית נהגו לתאר את העונות באופן אלגורי. האלגוריה של הסתיו תוארה בדרך-כלל על-ידי פוטי מכונפים המחזיקים באשכולות ענבים, כביטוי לעבודה החקלאית של התקופה – הכנת היין – עם תום בציר הענבים. ציור שמן של פרנסואה בושה, צייר בסגנון הרוקוקו, עיטר את הקיר שמעל למשקוף הדלת באחוזה פרטית בפריס על שדרות סן-ז'רמן ברובע השישי (Hotel de Varengeville) מתחילת המאה ה- 18. 
  
אפשר לראות בצילום של החדר את הציור של בושה מעטר את האזור שמעל לדלת. החדר, שלוחות העץ שלו נקנו בסוף המאה ה- 19 על-ידי אספן אמריקאי, נתרמו למוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שם שוחזר החדר המקורי.  

לעיתים הוספו פרסוניפיקציות  לאלגוריות של עונות השנה. על תבליט מהמאה השלישית לספירה, שעיטר ארון קבורה מרומא, מתוארת מנורה המזהה את הנפטר שנטמן בסרקופג כיהודי. המנורה מוחזקת על ידי שתי האנשות מכונפות של הניצחון (לסמל את הניצחון על המוות, כלומר את הגאולה העתידית הצפויה לנפטר). ההאנשה שעומדת מימין מפנה את ראשה לאחור לכיוונו של גבר עירום העומד לצדה, המייצג את ההאנשה של עונת הסתיו. הוא מחזיק בידו הימנית קרן שפע מלאה בפירות ובידו שמאלית הוא אוחז ברגליהם של שני אווזים. תבנית זו של עיטור ארונות קבורה הייתה מקובלת בכל מרחב הים-התיכון, על הפגאנים ועל הנוצרים, וככל הנראה גם על יהודי רומא. וניתן לשער שמשפחת הנפטר הייתה משפחה בעלת אמצעים, ושהעתיקה את שהיה מקובל בקרב שכניהם הפגאנים כביטוי מעמדי. 

  

ב- 6 בדצמבר 1841 נולד במונפליה שבדרום צרפת ז'אן-פרדריק באזיל (Jean-Frederic Bazille), צייר מוכר פחות מחבריו האימפרסיוניסטים, ולא בגלל שלא היה צייר נפלא, אלא בגלל שלא הספיק הרבה, היות ונהרג כמה ימים לפני שמלאו לו 29 שנים, בנובמבר 1870, כששרת כחייל במלחמת צרפת-פרוסיה. הוא נולד בבית בורגני, וכבן הבכור במשפחה יועד ללימודי רפואה. בגיל עשרים הגיע לפריז להמשיך בלימודי הרפואה, ובמקביל המשיך לפתח את תחביבו משכבר הימים, הציור. דרך אדוארד מונה התחבר לקבוצת אמנים שלימים יוכרו כאימפרסיוניסטים. נדיבותו הטבעית וקצבתו החודשית שקיבל מהוריו האמידים, אפשרו לו לעזור לחבריו חסרי הפרוטה. דירותיו השונות בפריס הפכו לסטודיו בו עבדו רבים מחבריו, וקירות הסטודיו התמלאו בציורים שלו ושלהם, ציורים שקנה מהם, ובכך אפשר להם לאכול ולהמשיך לצייר.
בקיץ 1870, כמה חודשים לפני שהתגייס לצבא, השלים באזיל ציור שנקרא הסטודיו של האמן ברחוב קודמין. זהו תיאור של דירת הסטודיו שלו ברחוב קומדין 9 בשכונת בטיניול בפריס (Batignolle, היום הרובע ה- 17) שחלק עם אוגוסט רנואר. בטיניול היה כפר קטן שהברון הוסמן סיפח לעיר, ושהפך במהרה לשכונה אהובה מאוד על הבוהמה של התקופה שנהגה לשבת בקפה גרבואה (Cafe Guerbois)

פרדריק באזיל, הסטודיו של באזיל, 1870, שמן על בד, 128 על 98 סמ'

באזיל הגיש את הציור ל"סלון" – התערוכה השנתית של אמני האקדמיה הצרפתית - באותה שנה ונדחה. ליד החלון במרכז הציור נראים שלושה גברים. הגבוה הוא פרדריק באזיל (שצויר בידי מאנה), במרכז אדואר מאנה, ומאחוריו דמות שאיננה מזוהה בוודאות. על המדרגות משמאל עומד אוגוסט רנואר ומשוחח עם קלוד מונה, ופורט על הפסנתר אדמונד מטר (Edmond Maitre). על קירות הסטודיו תלויות יצירות של באזיל ושל חבריו: מעל ראשו של אדמונד מטר נראה טבע דומם עם אגסים וענבים של מונה מ-1867, מעליו ציור גדול ממדים של רנואר שלא שרד, מעל לכורסה סקיצה לציורו של באזיל הטואלט שהשלים בתחילת 1870, ומעל ראשו של רנואר הציור דייג עם רשת של באזיל מ- 1868 הנמצא היום באוסף פרטי בשוויץ. 
את המרחב העיקרי של הציור השאיר באזיל ריק, וסידר את חבריו סביב הקירות, כאילו היו גם הם חלק מן התפאורה יותר משהיו ממשיים. ואולי הייתה כאן תחושה מוקדמת או נבואה של העתיד לקרות. כאמור, כמה חודשים מאוחר יותר נפל באזיל חלל. ארבע שנים לאחר מכן, ב- 1874, כשהציגו האימפרסיוניסטים לראשונה את יצירותיהם לציבור, לא כללה התערוכה אף לא יצירה אחת של חברם משכבר הימים, פרדריק באזיל, וכך נותר מכלול יצירתו בצד הקבוצה המוכרת של האימפרסיוניסטים. מותו בטרם עת בשדה הקרב הפכה את הציור למצבה, לו אישית ולחברויותיו מאותה תקופה. נחמה פורטה היא העובדה שהקומפוזיציה המהפכנית שנראית בציור - השארת המרחב המרכזי ריק - הפכה להיות אחד מסממני ההיכר של הקומפוזיציות של אדגר דגה כפי שנראה בציורי הרקדניות שלו, ושעליהן זכה דגה להערכה רבה. 

אדגר דגה, החזרה, 1873-78, שמן על בד, 47 על 61.5 סמ'

IM ALuzan
דרורית
05/12/2017 18:22
מקסים. רגע של תרבות. כייף גדול. תמשיכי מרגו.
דורון דהן
05/12/2017 22:59
הבלוג שלך הוא הצימוקים והשקדים של השבוע שלי.
תודה
מרגו סטרומזה-אוזן
07/12/2017 10:58
איזה כייף ואיזו זכות
ירון
08/12/2017 15:12
למרות זאת הציור של דגה, החזרה שמופיע בתחת הבלוג יפה ומופלא לדעתי...
איתמר ברטוב
08/12/2017 15:32
תודה על הפנינה השבועית
אהבתי במיוחד את ריקוד הרקדניות, ולרשימת הסיבות שיש לי להצטער, הוספתי את מותו המוקדם כל כך...
גלעד
08/12/2017 18:58
למרות שאיני מכיר כלל את הנפשות המדוברות בפוסט נהנתי מאוד לקרוא. תודה היה מעניין מאוד!
יפעת
09/12/2017 07:52
מרתק ומקסים
תודה
אילנה
09/12/2017 17:17
אכן כל מאמר פנינה. מרתק,מלמד ,ומקסים.תודה רבה וכן ירבו
annie dadon
09/12/2017 21:05
תודה למרגו היקרה על האופקים שאת פותחת בפנינו בכל פעם מחדש כשאת מדברת - או כותבת - על אמנות. אני מאוד מתרגשת מהידע הרחב שלך.
נועם
10/12/2017 09:29
פוסט מרתק ומונגש גם לאנשי פלחה לשעבר. השורה "צר עולמי כעולם נמלה" מקבל פתאום משמעות אמיתית. חיבוק למרגו!
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: