עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלאונור מאקוויטניה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מיכלס  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קלימט  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


שלטון שמימי - שלטון ארצי

16/01/2018 09:15
מרגו סטרומזה-אוזן
אליזבת הראשונה, רובנס, לאונרדו, אורב
לציון יום הכתרתה של אליזבת הראשונה ב 15/1/1559
הציור "מושיע העולם" (Salvator mundi) מתאר את ישו חזיתי מברך בידו הימנית ומחזיק כדור קריסטל בשמאלו. כדור הקריסטל הזה מחליף את האורב, (Orbis בלטינית = עולם) המייצג את שליטתו של ישו על העולם. הוא משקף את כף ידו של ישו וחלק מגלימתו הכחולה באופן מעורר פליאה. הציור היה שנים רבות בידיים פרטיות וזוהה רק לאחרונה על-ידי כמה מומחים כמעשה ידיו של לאונרדו דה וינצ'י, אם כי לא כל המומחים יסכימו לכך. ב- 15 בנובמבר 2017, לפני חודשיים בדיוק, נמכר הציור בבית המכירות כריסטיס בניו יורק לנסיך בדר בין עבדאללה מוחמד אל פרחן עבור מוחמד בין סלמאן, הנסיך יורש העצר של אבו דבי, תמורת 450,312,500 $ ! הציור יוצג במוזיאון הלובר באבו דבי, שנפתח גם הוא בנובמבר 2017. מוזמנים לנסוע! (ולא רק בשביל לאונרדו - המבנה עצמו לא פחות מרהיב מן היצירות השמורות בו).
זיהויו של הציור, המתוארך לשנת 1500 בקירוב, כאחד מעשרים ציוריו של ליאונרדו, מבוסס על הצלבה בין ידיעות היסטוריות שונות, ועל בחירתו של הצייר לתאר קריסטל שקוף במקום אורב אטום כמקובל בדרך כלל. משחקי ההשתקפויות משקפים את עניינו של ליאונרדו באופטיקה ובפיזיקה באותה תקופה. 

כשהוא מוחזק בידיים חילוניות - האורב הוא אחד מסמלי השלטון של מלכים וקיסרים כפי שנראה בידיה של מלכת אנגליה אליזבת הראשונה. דיוקן ההכתרה של אליזבת הראשונה המוצג כאן הוא העתק מדיוקנה המקורי שנעשה סמוך למועד הכתרתה ולא שרד. אליזבת, שנולדה להנרי השמיני ולאשתו השנייה אן בולן, הייתה בת העשרים וחמש במועד הכתרתה – ב- 15 בינואר 1559. היא מוצגת בדיוקן יושבת חזיתית, לבושה בשמלת שרד העשויה חוטי זהב וכסף ומשובצת אבנים טובות, חפתיה מודגשים בפרווה הרמין (אחד המינים במשפחת הסמורים) – פרוות המלכים - כמו גם בטנת גלימתה וצווארון הגלימה, ועליו מחרוזת אבנים טובות ופנינים עגולות ובצורת דמעה. הגלימה נרכסת בשני חוטים שבקצותיהם גלידים.
 
אליזבת מוכתרת, שערותיה גולשות על כתפיה וצבען תואם את זהב השמלה. היא מחזיקה בימינה את שרביט המלכות המעוטר בקצהו בשיבוץ התואם את אבני השמלה והמחרוזת, וביד שמאל מחזיקה את האורב עטוף במחרוזת זהה לאחרות, ומעוטר בצלב – לאמור שתוקף שלטונה מקובל על האל. הרקע הכחול הטורקיז העמוק מהווה מסגרת צבעונית נפלאה המעצימה את זהב השיער, התכשיטים והשמלה, ומבליט את לובן פניה הצעירות.
הדיוקן מתאר את רגע שלאחר ההכתרה, כשהמלכה חזרה למקומה לאחר שנמסרו לה סמלי השלטון ושנמשחה בשמן כמקובל (בכפות ידיה, בחזה, בין שכמותיה, בחלק הפנימי של מרפקיה ולבסוף בראשה) וכך, מעוטרת בסמלי השלטון, הקשיבה למיסה שניהל הבישוף של ווסטמינסטר באותו יום.
אליזבת הראשונה שלטה על אנגליה במשך 44 שנים שקובעו בתודעה האנגלית כתקופת פריחה ויציבות, הכוללת ניצחון צבאי מזהיר אחד על הצי הספרדי ב- 1588 ואת הפרידה הסופית מן הנצרות הקתולית. בחייה הפרטיים היא נזכרת כמלכה "הבתולה" שנישאה רק לעמה. אנגליה הפרוטסטנטית הפכה, במאה ה- 16, למקום מקלטם של הולנדים פרוטסטנטים שחיו בהולנד תחת שלטון בית הבסבורג הקתולי, ביניהם אמנים רבים שהביאו איתם את מסורת הציור הפלמי שהצטיינה ביכולות התיאור הריאליסטי, גם בזכות טכניקת הציור בשמן שהפלמים שיכללו, ולכן לא מן הנמנע שהמקור וההעתק צוירו על ידי ציירים הולנדים, שרבים מהם הועסקו על-ידי החצר האנגלית.

לעומת שני הדיוקנאות הרשמיים – מושיע העולם ואליזבת הראשונה - המתוארים חזיתית, ללא תנועה ומחוץ לזמן – אני מציגה שני דיוקנאות של מריה דה מדיצ'י הקתולית עם האורב. כבת למשפחת מדיצ'י המפורסמת מפירנצה, קיבלה חינוך מופתי ואורסה למלך צרפת אנרי ה- 4 לאחר שאשתו הראשונה, משלא השכילה ללדת לו יורש, סולקה בבושת פנים מן החצר (כה טיפשי מצדה!). מריה דה מדיצ'י למדה את הלקח, ותשעה חודשים לאחר חתונתם ילדה את בנם בכורם, יורש העצר, לימים המלך לואי ה- 13. אך ההצלחה בלידת יורש עצר סחררה את ראשה, וכשבעלה נרצח אחרי עשר שנות נישואין, משלה מריה בשם בנה שלוש שנים. משהגיע הדופין (יורש העצר הצרפתי) לפרקו, סירבה מריה לפנות את כסה לטובתו. מצב זה נגרר כמה שנים, עד שבנה, בעזרת יועציו הטובים, תפס את מושכות השלטון בכוח, וגירש את אמו לארצות הצפון. משהתפייסו השנים ומריה חזרה לפריז והשתכנה בארמון הלוקסמבורג, היא הזמינה מן האמן הקתולי המפורסם ביותר בזמנה – פטר פול רובנס -  סדרת ציורים המתארים אירועים בחייה של מריה דה מדיצ'י. מטרת מחזור הציורים הייתה לבסס מחדש את מעמדה בחצר הצרפתית, מה שלא ממש צלח. אחד מן הציורים מתאר את בעלה, המלך אנרי ה- 4 מעביר לידיה את האורב המכוסה בסמל המלוכה הצרפתית. הציור של רובנס ביקש, אם כן, להכשיר, גם אם בדיעבד, את מלכותה של מריה דה מדיצ'י בשם בנה. ציור אחר מאותו מחזור מתאר את האלמנה הדואבת מסכימה להפצרות החצר לקחת על עצמה את מושכות ההנהגה, ששוב מסומלות על-ידי האורב הניתן לה על-ידי הפרסוניפיקציה (האנשה) של צרפת (האישה חשופת החזה הלבושה בשריון, קסדה לראשה, כורעת על המדרגות בצד שמאל). 


ירון
16/01/2018 16:12
450 מליון דולר?
רונה
17/01/2018 07:56
מקסים. ואני מתה על חוש ההומור שלך.
רחל
17/01/2018 18:36
מרתק: אמנות הון ושלטון תמיד הלכו יחדיו
אורית
18/01/2018 09:39
מרגול, את כותבת כל כך יפה ומעניין - תענוג !!!
איתמר
18/01/2018 13:57
ממש מעניין! העשרת לי את היום :)
גלעד
18/01/2018 18:40
יש לך יכולת מדהימה לתאר ציורים. אפילו לא הייתי צריך להסתכל בציור של אליזבת. מאוד נהנתי לקרוא.
תודה.
וגם אני בשוק על המכירה הפומבית של הציור של לאונרדו.
חבל שלא נוכל לעולם לבקר במוזאון באבו דאבי.
אנני דדון
19/01/2018 11:33
מרגול, תודה, זה פשוט נפלא!
un petit tour d'histoire qui nous ramene bien en arriere, c'est comme une belle promenade...
tres beau!
מרגו סטרומזה-אוזן
19/01/2018 12:52
גלעד, תמיד יש תקווה...
חן חן, תגובותיכם מחממות את לבי ומבשלות את הפוסט הבא
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: