עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלאונור מאקוויטניה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מיכלס  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קלימט  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


לכבוד נישואיהם של שי ועמית

22/03/2018 07:14
מרגו סטרומזה-אוזן
נישואין, טבעת, כתובה, רמברנדט
חתונות פשוטות או חתונות מפוארות, חתונות בחיק המשפחה או חתונות רבות משתתפים, חתונות בטקס דתי או חתונות בגוון אישי, בין נשים צעירות לגברים מבוגרים או בין בני זוג קרובים בגיל – אני מתרגשת בכל פעם שאני נוכחת באירוע בו שני בני אדם מתחייבים לחיות יחד לנצח ומבטיחים נאמנות האחת לשני, האחת לשנייה או האחד לשני. מחר נהיה עדים לזיווג שכזה בין שי, בתה של חברתי הטובה משכבר הימים, לעמית, בן זוגה. איך כבר הגענו לזמן הזה?
כמו חיות ממינים שונים (ברבורים, זאבים, פינגווינים, עיטים, שועלים ועוד), מי שמצליח לעבור מעל כל המשוכות שהחיים מזמנים לנו, יודע להעריך את האינטימיות הזוגית הכרוכה בחיבה ובקבלה.
 
רמברנדט, הכלה היהודייה, 1665-69, שמן על בד, 121 על 166 סמ'
ציור זה מכונה אמנם "הכלה היהודייה", אך שם זה ניתן לו במאה ה- 19. אין יודעים בוודאות מי מצויר, האם זהו זוג תנ"כי (יצחק ורבקה) או זוג מקומי, ואף תאריך עשיית הציור אינו בטוח. משהו בנגיעת היד של הגבר בחזה האישה בעדינות נוגעת בלב, תרתי משמע. אם רמברנדט אכן התכוונן להנציח את רבקה ויצחק, כפי שחוקרים נוטים לחשוב, אולי כיוון רמברנדט לפסוק "וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק אֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ". (בראשית כ"ו: ח'): אבימלך מלך הפלישתים רואה מבעד לחלון את רבקה ויצחק, שהעמידו פני אח ואחות עד לאותו הרגע, ומבין שמדובר בזוג נשוי. והנה אנחנו, כמו אבימלך, פולשים לרגע אינטימי שלא הוזמנו אליו – לא היא ולא הוא אינם מודעים לקיומו של הצופה.

 
יאן ואן אייק, נישואי הזוג ארנולפיני, 1434, שמן על עץ, 82  על 60 סמ'
לעומת האינטימיות של הזוג הקודם, הזוג ארנולפיני עומד בחדר ההסבה של ביתם שבברוז' (בבלגיה של ימינו) ונוכחותנו, כמו גם נוכחות הצייר ועוזרו המתועדים בציור במראה שעל הקיר, מחויבת וחשובה, כי אנחנו, יחד עם הצייר ועוזרו, הופכים להיות העדים בחתונה, וחתימתו של הצייר מתחת למראה "יאן ואן אייק היה כאן" מעניקה לכך משנה תוקף. גם במקרה זה, כותר הציור "נישואי הזוג ארנולפיני" כנראה אינו השם המקורי. הציור עמוס באובייקטים שמשמעותם מרמזת על נישואים: נאמנותו של הכלב, נינוחות נעלי הבית, המיטה הגדולה שמאחורי האישה בעוד הגבר קרוב לחלון - כביטוי למיקום מגדרי במרחב (אישה בפנים, גבר בחוץ), והמראה הקמורה התלויה על הקיר האחורי של החדר מרמזת על התעברותה ללא רבב של מריה הבתולה.  
 
 
ברנה דה סיינה (?), החתונה המיסטית של קתרינה הקדושה מאלכסנדריה, 1340, טמפרה על עץ, 139 על 11 סמ'
בחזיונה של המרטירית קתרינה הקדושה, שנולדה באלכסנדריה ומשסירבה להתכחש לאמונתה בישו נערף ראשה ומלאכים נשאו את גופתה להר הגבוה בסיני שם היא קבורה, ישו הפך אותה לכלתו הרוחנית בשימו טבעת על אצבעה. האיחוד בין ישו לקתרינה מהדהד בשתי סצנות נוספות בציור: ישו התינוק עומד על הספסל בין אמו (משמאל) לסבתו (מימין) ומתחת שני אויבים מתחבקים תחת כנפי המלאך (בצדדים מלאך וקתרינה (?) מנצחים את השטן). 

מנהג הענקת טבעת, שהחתן קנה בכספו ועונד על אצבע הכלה במהלך טקס החתונה, מתועד בכתובה המאוירת הקדומה ביותר ששרדה. זוהי כתובה מן העיר קרמס (Krems) שבאוסטריה, והכתובה מתוארכת לסוף המאה ה- 14.
 
מצד ימין נראה החתן הלבוש בלבוש טיפוסי ליהודי אשכנז וחבוש כובע ייחודי שיהודים נצטווו לחבוש לשם הבדלתם מן הנוצרים, מושיט בידו טבעת ענקית לכלתו המצוירת מן העבר השני של הטקסט. הטבעת נושאת עמה משמעות של שלמות ואחדות, אך גם של קניין.

ציור זה "חוזה הנישואין" הוא הראשון בסדרה של 6 ציורים סטיריים "חתונה באופנה" (Marriage a-la-mode) של וויליאם הוגארט, המאירים את פניו המכוערים של איחוד שאינו מבוסס על אהבה, אלא על חמדנותם הכספית של אבי החתן ואבי הכלה, האחד בעל תואר אצולה חסר פרוטה, והשני בעל נכסים אך ללא טיפת דם כחול. הוגארט אינו חוסך את ביקורתו על החברה האנגלית ؤתקופתו, וכמו בספר בלשי של אגתה כריסטי, כל הרמזים לאסון נמצאים כבר במערכה הראשונה, וככל שנצליח לקרוא אותם כך יתחוורו לנו תוצאותיה הבלתי נמנעות של החמדנות המטילה אסון על בני הזוג הצעירים.   
וויליאخ הוגארט, חוזה הנישואין, 1744 בקירוב, שמן על בד, 91 על 70 סמ'
כך, בעוד שני האבות הישובים סביב השולחן העגול, שאינו מזכיר במאומה את אבירי השולחן העגול, ומסכמים את פרטי ההסדר (כסף להמשיך בפרויקט הבנייה הניבט דרך החלון תמורת נכד שיישא את שם הרוזן), האדריכל בוהה בחלון בבניין הבלתי גמור וחולם על פרסומו העתידי שיתאפשר בעזרת כספו של הסוחר. בני הזוג המיועדים יושבים מאחור ומפנים אחד לשני את הגב, החתן המטורזן מעריץ את דמותו במראה, והכלה המיועדת משחקת בטבעת הנישואין שהשחילה על ממחטה ונראית אדישה לחלוטין לכל הנעשה בחדר, כולל לפלירטוטיו של עורך הדין הלוחש על אזנה. 
סופו של הסיפור טרגי (איך לא). הציור השישי מתאר את מותה של הרוזנת, שהתאבדה לאחר שמאהבה הועלה לגרדום באשמת רצח בעלה, בעוד אביה מסיר מאצבעה חסרת החיים את טבעת הנישואין.
למרות שאינני מטילה ספק באומללותם של אחדים מהם, צרות של עשירים אינם באמת מרטיטים את לבי, בוודאי לא לנוכח הצילום הזה של סטפני סינקר שצולם בתימן ב- 2011. 
 
הצילום מנציח את טהני בת השמונה, לבושה בשמלה ורודה ועומדת לצד בעלה מג'ד בן 27, ובמישור הקדמי את גאדה, אחותו של מג'ד, גם היא בת שמונה, לצד בעלה סלטן בן ה- 33. טהני וגאדה נישאו כשהיו בנות שש ומקיימות חיי אישות עם בעליהן. 
שתי הילדות מהדהדות האחת את עמידתה של השנייה נוכח ניגוד הצבעים של שמלותיהן. בניגוד לציור של ארנולפיני, כל אחת מהן פונה החוצה, לכיוון המסגרת של הצילום, כרמז אולי למצבן השברירי ולבעליהן שאינם באמת שומרים עליהן למרות השבריות הנעוצות בחגורותיהם (שנועדו לקרבות אחרים). והנוף גם הוא אינו באמת פסטורלי: שאריות של פסולת לא מזוהה מנקדות את האזור הטרשי, למטה משמאל נראה גג מבנה והאופק חסום בערפל המטשטש את המישור האחורי ומשאיר את הבמה כולה לדמויות.  
תחת הכותרת "צעירה מכדי להינשא" תיעדה סטפני סינקלר במשך 15 שנים ילדות ברחבי העולם שמשפחותיהן השיאון. היא הקימה ארגון ללא מטרות רווח המנסה מצד אחד לעצור את התופעה, ומצד שני להגיש סיוע חינוכי-רפואי לאותן ילדות. צילומים מתוך הסדרה זכו לחשיפה עצומה ולפרסים רבים, והוצגו ברחבי הערים הגדולות בעולם המערבי. הנה לינק לאתר של סינקלר: https://stephaniesinclair.com/ 

מתי יפסיקו גברים להתייחס לנשים כאל רכושם?
Leakeinan
Leakeinan
23/03/2018 09:00
מעניין לבחון את נושא הנישואין לאורך ההסטוריה דרך אמנות. מצטרפת לצעקת הנשים שהשמעת ומצטרפת לברכת מזל טוב לשי ועמית!
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: