עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלאונור מאקוויטניה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מיכלס  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קלימט  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


45 שנים לפטירתו של פיקאסו בגיל 92

08/04/2018 09:22
מרגו סטרומזה-אוזן
פבלו פיקאסו, דורה מאר, פריז, גרניקה
ב- 8 באפריל 1973 הובאה, תחת מעטה שלג, גופתו של פבלו פיקאסו לטירת Vauvenargues, בפרובנס שבדרום צרפת, מצפון להר סנט ויקטואר שסזאן כה הרבה לצייר. פיקאסו נקבר כמה ימים לאחר מכן בגני הטירה, טירה שאותה קנה ב- 1958 ושהוכרזה כמונומנט היסטורי, ובה חי באופן רציף רק עד שנת 1962. אשתו האחרונה, ג'קלין, שהתאבדה 13 שנים לאחר מותו, קבורה לצדו. על קברו של פיקאסו הציבה ג'קלין את פסלו "אישה עם אגרטל" משנת 1933. הפסל המקורי נוצק בבטון, ושני פסלי ברונזה נעשו בעקבותיו.
     
עם מותה של ג'קלין, ירשה את הטירה קתרין הוטין (Catherine Hutin), בתה מנישואיה הראשונים. בשנת 2008 הסכימה הוטין לפתוח חלקים מן הטירה למבקרים למשך מספר חודשים, אך לא הצלחתי למצוא אף צילום של חלקת הקבר של פיקאסו וג'קלין. 
מה יכולה אני לחדש לכם על פיקאסו? לא הרבה אני מניחה, וגם, איך לומר, אינני מעיזה, שהרי גדולים ומומחים ממני הקדישו את חייהם לאמנותו של האמן הגאון, שהיה גאון לא רק בתחום היצירה, אלא גם בתחום השיווק.

בשנת 1936 פגש פיקאסו לראשונה את דורה מאר (הנרייטה תיאודורה מרקוביץ, 1907-1997) צלמת ואמנית שגדלה בבואנוס איירס, בקפה לה דה מאגו (les deux Magot) בכיכר סנט ג'רמן-דה-פרה ברובע השישי. דורה מאר ופיקאסו הפכו עד מהרה לזוג אוהבים-שונאים. בינואר 1937 עזרה לו דורה למצוא סטודיו בקומה השנייה של מבנה מן המאה ה- 17 ברחוב דה-גרנד-אוגוסטין מספר 7 (רחוב האוגוסטינים הגדולים, על-שם המנזר האוגוסטיני ששכן בפינת הרחוב ושנהרס במהלך המהפכה הצרפתית). ההחלטה לשכור את הסטודיו הזה דווקא ולא אחר נבעה כנראה מן העובדה שהייתה זו גם כתובת הסטודיו של הצייר פרנהופר (Frenhofer), דמות ספרותית שהמציא הונורה דה-בזלק ביצירת המופת הנעלמה (Le chef-d'oeuvre iconnu), יצירה שפרסם החל משנת 1831 בעיתון "האמן". 
התמונה הראשונה ביצירת המופת הנעלמה מפגישה אותנו עם שלושה ציירים: פרנהופר הזקן, פרובוס המבוגר ופוסין הצעיר. אך בעוד פרנהופר הוא דמות מומצאת, שני האחרים, פרובוס ופוסין הן דמויות היסטוריות: פרנס פרובוס (1622-1569), צייר ממוצא פלמי שעבר ב- 1611 לפריז כשנתמנה לצייר החצר של מלכת צרפת מריה דה מדיצ'י וגם נפטר בעיר, וניקולה פוסין (1665-1594), צייר צרפתי שרוב חייו חי ועבד ברומא. מבחינה היסטורית, המפגש בין פרובוס ופוסין, שהמתרחש בסיפור בשלהי שנת 1612, אכן יכול היה להתרחש: פרובוס כבר גר בפריז באותה תקופה, ופוסין, שהוריו התנגדו לבחירתו בקריירה של צייר, ברח מנורמנדי - מקום הולדתו - לפריז כשמלאו לו ח"י שנים, כלומר במהלך אותה השנה, שנת 1612.  
לאחר המפגש הראשון בין השלושה, פרובוס ופוסין מוזמנים אל הסטודיו של פרנהופר ברחוב האוגוסטינים הגדולים מספר 7, לראות את יצירת המופת שהוא עובד עליה כבר 10 שנים וטרם סיים. לא אמשיך לספר את העלילה, אלא אשלח את מי מכם שירצה לקרוא את המקור (ויש גם תרגום לעברית). 
פיקאסו הוקסם מסיפורו של בלזק, העוסק בחוסר היכולת של אמן להגיע לשלמות, ואמברואז וולאר (Ambroise Vollard), סוכנו של פיקאסו, שכנע אותו לאייר את הסיפור. פיקאסו אייר את הספר ב- 13 תחריטים, ואלה הודפסו בספר שיצא בשנת 1931 ב- 340 עותקים. הנה שני תחריטים מן הספר, ובלינק המצורף תוכלו לדפדף ביתר התחריטים של פיקאסו מתוך הספר המוצג באתר המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. https://www.moma.org/collection/works/29301
 
וכמו שמונצח בשלט, בשנה הראשונה לשהותו בסטודיו הזה, ברחוב האוגוסטינים הגדולים מספר 7, צייר פיקאסו את ציורו המפורסם גרניקה שהוא כולו מחאה נגד הפצצה על העיר גרניקה. 
במרס 1937 קיבל פיקאסו הזמנה מן הממשלה הרפובליקנית הספרדית לצייר ציור קיר עבור הביתן הספרדי לתערוכה העולמית של אותה שנה, שאמורה הייתה להיפתח ביוני. בינתיים, בעוד פיקאסו חושב על נושא לציור הקיר המוזמן, הוא היה עסוק בציור כמה דיוקנאות של מרי-תרז וולטר, המאהבת והמוזה שלו שקדמה לדורה מאר ואם ילדתו מיה, ובתערוכת יחיד שלו בגלריה וולנטין בניו יורק, גלריה שפעלה בין השנים 1924-48.      
פיקאסו, אישה יושבת (מרי-תרז וולטר), ה- 11 במרס, 1937, שמן ופסטל על בד, 130 על 97 סמ'

ב- 26 באפריל 1937 הפציצו מטוסים גרמנים את העיר הבאסקית גרניקה במשך שלוש שעות, והוא החליט שזה יהיה נושא ציור הקיר לביתן הספרדי. ארבעה ימים לאחר ההפצצה כבר החל פיקסו לעבוד על הרישומים שעשה לגרניקה. כ- 50 רישומים עשה פיקאסו עבור גרניקה, חלקם חזרו לנושאים שעבד עליהם כבר שנים (סדרות כמו מינוטארומכיה ומלחמות שוורים). ב- 11 במאי החל פיקאסו לרשום את הקומפוזיציה על הבד (776.6 על 350 סמ'), ובמהלך 3 השבועות הבאים תיעדה דורה מאר במצלמתה את התקדמות העבודה, עד שבאמצע יוני הוצבה העבודה הגמורה בביתן הספרדי שתוכנן על-ידי האדריכלים חוסה לואי סרט ולואי לקאסה.  
     
     

לעומת פרנהופר, דמות האמן הבדויה של בלזק, שלעולם אינו מרוצה מיצירתו ולכן אינה מביאה לידי גמר, נראה שפיקאסו לא התענה בסבל דומה. כמות העבודות שיצר פיקאסו נעמדת בכ- 50,000 יצירות, מהן 1885 ציורים, 1228 פסלים, 2880 עבודות קרמיקה וכ- 12,000 רישומים, הדפסים ושטיחי קיר.
למרות הכמות העצומה של יצירות החתומות על-ידו, לא ירד ערכן של עבודותיו, אלא להיפך. פיקאסו הצליח, לאורך כל הדרך, לתמרן בין המותג שהקים לבין הסוכנים שהפיצו את יצירותיו. מצד אחד הוגבלה גישת הציבור לעבודות, ומצד שני כמה סוכני אמנות ידועים מכרו את עבודותיו. פיקאסו פיתח דרכים חדשות לאופן בו יצירות הופצו בשוק, וכך, למרות שרוב האמנים שסביבו סבלו במהלך שנות המשבר הכלכלי ושנות מלחמת העולם השנייה בגלל ששוק האמנות כמעט ולא פעל – פיקאסו, שהיה כבר אז עשיר, יכול היה לחכות לקונים מבלי שרמת חייו השתנתה כמעט. זאת ועוד, הוא הצליח למנף את דמותו כפטריוט וכאמיץ כשנפנף בעובדה שנשאר בפריז לאורך כל שנות הכיבוש הנאצי – זאת לעומת אמנים רבים שעזבו את העיר עד יעבור זעם. 10 מתוך רשימת 40 הציורים שהשיגו את המכירים הגבוהים ביותר בעולם אי-פעם חתומים על-ידי פיקאסו, ועוד למעלה מ- 300 יצירות שלו נמכרו ביותר ממיליון דולר כל אחת, עד שסך כל ההכנסות ממכירות עבודותיו נאמד ב-  1.4 מיליארד דולר. 
  
פיקאסו, עירום, עלים ירוקים ובאסט, 1932, שמן על בד, 162 X 130, 106.5 מיליון $, פיקאסו, כד מצויר, 1954, 27,560 $

ילדיו ונכדיו המעורבים בהמשך פיתוח המותג "פיקאסו" נוהגים זהירות משנה בכל הקשור לפיתוח לכיוונים חדשים. הקשר שעשו עם יצרן מכוניות סיטרואן הניב תוצאות חיוביות לשני הצדדים: סיטרואן קסרה פיקאסו הייתה למיניוואן הנמכר ביותר באירופה עליה תשלמו היום רק 129,000 ₪! ואני מנחשת שהעובדה שלא ניתן למצוא במרחבי האינטרנט שום צילום של חלקת הקבר של פיקאסו, קשורה, באופן כל-שהוא גם היא להמשך יצירת המיסטיפיקציה לדמותו של אמן גדול.
.
   

Leakeinan
Leakeinan
08/04/2018 16:56
זכיתי לראות את הגרניקה במדריד וזה באמת לא נתפס. יצירת מופת של אמן גדול. תודה על המידע הנוסף והחדש (לי)
uzan
09/04/2018 16:32
אני נפעם שאת מבינה גם במכוניות.....במחיר הרכב....ולא רק דרך צבע הרכב...אני בטוח שלא ידעת שהיתה לנו סיטרואן קסארה....לא נורא. כרגיל הפוסט מעניין ומרתק. הייתי רוצה לראות בעיניי את היצירה גרניקה.
מרגו סטרומזה-אוזן
09/04/2018 17:50
מתי תסכים סוף-סוף לנסוע לעיר???
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: