עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלאונור מאקוויטניה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מיכלס  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קלימט  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


ט באב - לציון חורבן בית המקדש

22/07/2018 11:49
מרגו סטרומזה-אוזן
תשעה באב, מנורת המקדש, ניקולא פוסין
תענית ט' באב מציינת כמה וכמה אירועי הרס, חורבן וגירוש שקרו לעמנו, בין אם ביום זה ממש ובין אם כמה ימים לפני או אחרי התאריך, ובראשם חורבן הבית הראשון וחורבן הבית השני. מעטים הציירים שטרחו לשמר אירוע זה במכחולם. אחד הציורים הבודדים המתארים את האירוע שמור במוזיאון לתולדות האמנות בוינה. זהו ציור של ניקולא פוסין, אמן צרפתי בן המאה ה- 17 שחי ועבד רוב חייו ברומא, המתאר את טיטוס המנסה לשלוט באירוע שיצא מכלל שליטה – הרס בית המקדש בידי חיילות הרומאים בשנת 70 לספירה.
 
 ניקולא פוסין, חורבן בית המקדש בירושלים, 1638-39, שמן על בד, 148 על 199 סמ', המוזיאון לתולדות האמנות, וינה
טיטוס על סוסו הלבן ואדרתו האדומה מהווים את נקודת המיקוד הראשונה בציור, ומצד שמאל היהודי המישור הקדמי, הכורע על ברכו השמאלית וידיו קשורות מאחורי גבו, מהווה תשובה ויזואלית וסיפורית – שני קודקודי משולש הנכנס לעומק הציור, אל מבנה העמודים המקביל למישור התמונה, המתאר את בית המקדש, ומעברו השני קבוצת מבנים העולים באש. 
ציור זה הוא גרסתו השנייה של פוסין לנושא. תריסר שנים לפני כן צייר פוסין גרסה ראשונה, שנעלמה מן העין הציבורית במאה ה- 18. ב- 1995 הוצאה התמונה למכירה בסות'ביס, לונדון, ובקטלוג המכירה היא הופיעה כתמונה המתארת את כיבוש קרתגו תחת שמו של אמן איטלקי בן המאה ה- 17. היצירה נמצאה, יחד עם כ-500 יצירות אחרות, בעיזבונו של אדם בשם ארנסט אוניאנס, בעל עסק לאוכל לחזירים, שהשקיע את הונו ביצירות אמנות. עם מותו הן נמצאו כולן, מגובבות בחוותו, באסם. סר דניס מהון (2011-1910), מומחה לאמנות, קנה את היצירה לאחר שזיהה שכנראה מדובר ביצירה של פוסין שאבדה בזכות פרט אחד קטן: תיאור מנורת שבעת הקנים (מה לקרתגו ולמנורה...?)  
 
ניקולא פוסין, חורבן בית המקדש בירושלים, 1626, שמן על בד, 145,8 על 194 סמ'

אותו ארנסט אוניאנס, מאכיל החזירים, קנה את היצירה בשנות ה- 40 של המאה העשרים תמורת 12 לירות שטרלינג. כחמישים שנים מאוחר יותר שילם עליה סר דניס מהון 155,000 לירות שטרלינג. כמה שנים לאחר מכן הוא מכר את היצירה במחירה הריאלי, ב- 4 וחצי מיליון שטרלינג, ללורד רוטשילד, שתרם אותה למוזיאון ישראל.
שתי היצירות הוזמנו מפוסין על-ידי הקרדינל פרנצ'סקו ברבריני, אחיינו של האפיפיור אורבן השמיני, יליד פירנצה ופטרון אמנויות חשוב. הציור המוקדם ניתן מתנה לדוכס מקרקי (Crequi) עבור קרדינל רישליה, קרדינל בחצרו של לואי ה- 13 (בנה של מריה דה מדיצ'י). הציור השני ניתן במתנה לרוזן יוהן אנטון פון אגנבורג, שגריר הקיסרות הרומית הקדושה בחצר האפיפיור. זה אכן נשאר בגבולות הקיסרות הרומית הקדושה עד ימינו (שמור בוינה), אך לא ידוע כיצד ומתי הראשון, זה המצוי כיום בירושלים, נדד מצרפת לאנגליה.

אחד הדברים המעניינים בשני הציורים נוגע לתיאור בית המקדש: בשני המקרים בחר פוסין לתאר את בית המקדש היהודי בצורת מקדש רומי (ולא יווני-קלאסי בגלל הכותרות הקורינתיות שבראש העמודים, צורת כותרת "שהומצאה" לראשונה בסוף המאה ה- 4 לפנה"ס). בציור המוקדם נראה שמקור ההשראה של פוסין היה באופן ברור מקדש הפנתאון ברומא, מקדש לכל האלים שבנה הקיסר אדריאנוס בתחילת המאה השנייה לספירה: הכניסה למקדש נעשית דרך מרפסת הבנויה משלוש שורות של שמונה עמודים המחזיקים קורה, ומעליה ניצב גמלון (גג משולש).
           
חזית הפנתאון ברומא
השימוש של פוסין בצורת המקדש הרומי לתיאור בית המקדש היהודי מעניינת. פוסין בחר שלא להשתמש בצורה המסורתית שהתקבעה באמנות האיטלקית לתיאור בית המקדש היהודי – צורת המבנה ההרכזי, שהתבססה, בין השאר, על המבנה העומד במקומו של בית המקדש היהודי - הוא כיפת הסלע המוסלמית (למשל בציור הקיר של פרוג'ינו בקפלה הסיסטינית, ישו מעניק לפטרוס את המפתחות). מצד שני, פוסין ידוע בדיוק ההיסטורי בציור מבנים ודמויות, ולכן הבחירה שלו בצורת המקדש הרומי נראית כפתרון שלא התבסס על מחקר. 
     
מה השתנה בין שני הציורים? מה בחר פוסין לצייר אחרת בציור המאוחר? האם חשב פוסין שיש אזורים "מוצלחים" פחות בציור המוקדם שניתן "לשפר" אותם? האם אפשר לומר שהציור המאוחר "טוב" יותר מן המוקדם? ואם כן, באילו מובנים?
בציור המוקדם המרחב חסום. צפיפות הדמויות במישור הקדמי מונעת מן הצופה את הכניסה למרחב התמונה, מה גם שחלקן עומדות בגבן אלינו. זווית התיאור של סוסו של טיטוס וצבעו הבהיר בפינה הימנית התחתונה מובילים את עין הצופה פנימה אל המנורה הנישאת על כתפי החייל, אבל היא קטנה מידי ונבלעת ב"בלגאן" הקרב, כך שהציור איננו מאוד אפקטיבי (או שהוא דורש התעמקות שניה ושלישית, מה שלרוב קשה לנו יותר לספק). הציור השני "קריא" יותר: המרחב הקדמי פתוח ומזמין את הצופה "להיכנס" את תוך הציור, הדמויות שבמישור הקדמי מעטות ומובחנות ולכן קל להתמקד בהן ולהשליך את הנעשה במישור הקדמי על הנעשה במישור האחורי, הקרב הנערך בעומק המרחב שהוא בליל של דמויות שלא ניתן להבחין בו בין הניצים. יחד עם זאת, הציור הראשון בעיני מרגש יותר מבחינה יהודית, וטוב ונכון שזה הציור השמור במוזיאון ישראל (ועדיף שהשניים היו כאן): על-ידי הולכת העין של הצופה אל  מנורת שבעת הקנים (והכלי הפולחן האחרים שמאחוריה) הצייר מעניק לצופה את הסיבה לקרב ולחורבן שבא בעקבותיו – הוצאתם של כלי הפולחן משולה להוצאתם של האיברים הפנימיים מגופה של האומה.  

גם אם השוד והשבר היו נכונים למאה הראשונה לספירה, באה הציונות והוכיחה כי ניתן לברוא אומה גם ללא כלי הפולחן והמבנה שיכילם, וכי נשמתה של אומה אינה נקבעת בהימצאותם של כלי זהב, אלא באומץ לבם וכנות כוונותיהם של אזרחיה. אלה מתוכנו שלא מוכנים להפנים את המציאות ההיסטורית החדשה הקיימת כאן ועכשיו, מובילים אותנו לשבר נורא עוד יותר מן השבר שלמען הזיכרון שלו הם צמים היום. 
Leakeinan
איתמק
22/07/2018 12:15
אהבתי את ההשוואה בין שני הציורים! באמת מעניין לראות את השוני והדמיון ביניהם. לא הצלחתי לראות את המנורה אבל בהחלט קשה יותר להסתכל עליו ולהבין אותו מהציבור הפתוח.
באמת חבל שרק אחד מהם נמצא במוזיאון ישראל..
גלעד
22/07/2018 13:20
השוואה מעניינת. תהיתי לעצמי למה בציור המאוחר יותר אין את המנורה?
מרגו סטרומזה-אוזן
22/07/2018 14:28
יש מנורה, הצד השמאלי...קטנה
איתי
22/07/2018 23:07
מרגו יקרה
רציתי להודות לך על ההעשרה ולמר גם מעט משלי, לים הכללי, על לקחי החורבן, אבל הבנתי שכבר הלכת לישון, אז לילה טוב וחלומות נעימים, על תקומה ואהבה וערבות הדדית וחברות מפרגנת ושלל נכדים שהרוסים על סבתא שלהם...
איתי
22/07/2018 23:07
מרגו יקרה
רציתי להודות לך על ההעשרה ולמר גם מעט משלי, לים הכללי, על לקחי החורבן, אבל הבנתי שכבר הלכת לישון, אז לילה טוב וחלומות נעימים, על תקומה ואהבה וערבות הדדית וחברות מפרגנת ושלל נכדים שהרוסים על סבתא שלהם...
מרגו סטרומזה-אוזן
23/07/2018 07:46
עוד חזון למועד...
uzan
24/07/2018 14:24
מאוד מעניין. אירוע כזה משמעותי לעם היהודי לא הונצח אצל עוד ציירים?
Itayrep
29/07/2018 16:28
היי מה שלומך אני מעוניין להציע לך לקוחות חדשים לעסק

אנחנו מפתחים יעודיים סייבר עילית

פיתחנו מערכת ממוחשבת בעלת

אינטילגנציה מלאכותית שמייצרת כמות עצומה של לקוחות פוטנציאלים

בפלאטפורמת האינסטגרם

האם אפשר ליצור קשר טלפוני ?
info.instagram.ceo@gmail.com
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: