עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
גוטו  (3)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
משה  (3)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
רמברנדט  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדגר דגה  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אל גרקו  (1)
אל-גרקו  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גיברטי  (1)
גיימס טיסו  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קודקס מנסה  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


מדרש תמונה – פרשת וישב

30/11/2018 10:22
מרגו סטרומזה-אוזן
התהילים של לואי הקדוש, קתדרלה גותית
Je remercie Annie Dadon pour la traduction du texte en français à la suite de l'Hébreu

"וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו, וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן. וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק; וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו: הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא. וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו. וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן, אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם, הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ,  לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל-אָבִיו. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר בָּא יוֹסֵף אֶל אֶחָיו; וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ, אֶת-כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו. וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה; וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם." (בראשית, לז: יז-כד)

ציור זה, המופיע בדף 16 של כתב-היד התהילים של לואי הקדוש, הוא אחד מ- 78 מיניאטורות המקדימות את מזמורי התהילים, כתב-יד שהועתק ואויר עבור מלך צרפת באותה תקופה, לואי התשיעי (או הקדוש - תואר שקיבל כעשרים שנה לאחר מותו), באמצע המאה ה- 13. מסגרת הדף עשויה מזנבותיהם המעוקלים של שתי חיות היברידיות הנפגשות ומתנשקות בכל אחת מארבע פינות הדף, ומסגרת אדריכלית פנימית מחלקת את הדף לשני חלקים סימטריים, ובכל אחד מהם חלק מן הסיפור, משמאל לימין, ככיוון הקריאה: ראובן מניע את האחיו מלהרוג את יוסף, והאחים מורידים את יוסף אל הבור לאחר שהפשיטוהו. אמנם כותונת הפסים לא נראית כאן, אך יוסף מורד אל הבור ורק השמלה לגופו.
הנוצרים אימצו את ספר התהילים כספר לתפילה אישית, וכתב היד המהודר שנעשה עבור ותחת פטרונות המלך שימש אותו בוודאי לצורך זה. למרות שמקובל היה להוסיף "מחזור מאויר" בפתיחתם של ספרי תהילים שהוזמנו על-ידי אנשי אצולה בימי הביניים, כמות הציורים המקדימה את הטקסט בכתב-היד הזה חריגה בכל קנה מידה, ובוודאי העסיקה מספר לא קטן של אמנים. כמות הזהב וכמות הצבע הכחול מעידים גם הם על עלותו הגבוה של המיזם. 
המסגרת האדריכלית, המעטרת את החלק העליון של הדף, מצויה בכל המיניאטורות של כתב-היד. האדריכלות מתארת חזית של קתדרלה גותית – הסגנון האדריכלי של התקופה המאופיין בקשתות מחודדות, בחלון רוזטה מעוטר בזכוכית צבעונית ובשורת חלונות מעליו. החזרה על שני חלונות הרוזטה בציור אינו תואם את מראה חזית הקתדרלה, ולכן יש להבין את הציור לא כתיאור מציאותי אלא כביטוי סכמתי לסגנון הגותי. יחד עם זאת, בנייתה של הקפלה הקדושה בפריז (Saint-Chappelle) - היהלום שבכתר האדריכלות המלכותית, הקפלה הפרטית של ארמון המלך שנבנתה על-מנת לאכסן את השרידים הקדושים שקנה המלך מידיו של בולדווין השני (שליטה הצלבני של קונסטנטינופול) ושבנייתה נסתיימה רק כמה שנים לפני תחילת העבודה על כתב-היד - מהדהדת בדפי כתב-היד.

"Et l'homme dit : Ils sont partis d'ici ; car je les ai entendus dire : Allons à Dothan. Joseph alla après ses frères, et il les trouva à Dothan. Ils le virent de loin ; et, avant qu'il fût près d'eux, ils complotèrent de le faire mourir. Ils se dirent l'un à l'autre : Voici le faiseur de songes qui arrive. Venez maintenant, tuons-le, et jetons-le dans une des citernes ; nous dirons qu'une bête féroce l'a dévoré, et nous verrons ce que deviendront ses songes. Ruben entendit cela, et il le délivra de leurs mains. Il dit : Ne lui ôtons pas la vie. Ruben leur dit : Ne répandez point de sang ; jetez-le dans cette citerne qui est au désert, et ne mettez pas la main sur lui. Il avait dessein de le délivrer de leurs mains pour le faire retourner vers son père. Lorsque Joseph fut arrivé auprès de ses frères, ils le dépouillèrent de sa tunique, de la tunique de plusieurs couleurs, qu'il avait sur lui. Ils le 
prirent, et le jetèrent dans la citerne. Cette citerne était vide ; il n'y avait point d'eau." (Genèse, 37:17-24)


Ce dessin, que l'on peut voir sur la page no. 16 du manuscrit, est l'une des 78 miniatures qui précèdent le livre des psaumes écrit pour le roi de France de cette époque, Louis IX – Saint Louis, titre qui lui fut donne vingt ans après sa mort, au milieu du treizième siècle. L'encadrement de la page est formé des queues recourbées de deux animaux hybrides qui se rencontrent et s'embrassent dans chacun des quatre coins de la page. Un cadre architectural intérieur sépare la page en deux parties symétriques. Dans chacun des cotes une partie de l'histoire, de gauche à droite, dans le sens de la lecture : Ruben empêche ses frères de tuer Joseph, et les frères descendent Joseph dans le puits, après l'avoir déshabillé. On ne voit pas ici la chemise à rayures, mais Joseph est descendu dans le puits avec une 
robe pour seul vêtement.
Les Chrétiens ont adopté le livre des psaumes comme livre de prières individuel. Ce
 manuscrit est très luxueux ; Il était fait sous le patronage du roi qui s'en servait peut-être pour prier. Bien que c'était la coutume au Moyen Age de noter "Edition ouvragée" au début des livres des psaumes commandes par les aristocrates, le nombre de dessins précédant le texte dans cet ouvrage sort du commun ; assurément de nombreux artistes y ont travaille. La quantité d'or et de couleur bleue prouve également la cherté de l'objet.
L'encadrement architectural qui décore la partie supérieure de la page se retrouve dans toutes les miniatures du parchemin. L'architecture représente la partie frontale d'une cathédrale gothique – le style de l'époque, caractérise par des arcades pointues, une fenêtre rosette décorée de vitraux surmontée d'une rangée de fenêtres. Le fait qu'il y ait dans ce dessin deux rosettes ne correspond pas à la partie frontale de la cathédrale gothique. Cela implique que ce dessin n'est pas une description réelle, mais bien une expression schématique du style gothique. La construction de la Sainte-Chapelle à Paris – merveille de l'architecture royale et chapelle privée du roi qui s'est achevée seulement quelques années avant le début du travail sur ce parchemin - résonne ici.


איתי
01/12/2018 14:00
מרגו יקרה
הציור גם נעדר את הכעס והרשעות שברקע המעשה, האחים נראים כמו מסייעים לו להחליק אל תוך הבור ויוסף מקפיד להקל על המלאכה... נראה שהצייר רוצה להקל, גם עלינו, לעקל ... ולתת לסיפור התנ״כי מגע רך ואסטטי...
איתי
01/12/2018 14:00
מרגו יקרה
הציור גם נעדר את הכעס והרשעות שברקע המעשה, האחים נראים כמו מסייעים לו להחליק אל תוך הבור ויוסף מקפיד להקל על המלאכה... נראה שהצייר רוצה להקל, גם עלינו, לעקל ... ולתת לסיפור התנ״כי מגע רך ואסטטי...
איתי
01/12/2018 14:01
מרגו יקרה
הציור גם נעדר את הכעס והרשעות שברקע המעשה, האחים נראים כמו מסייעים לו להחליק אל תוך הבור ויוסף מקפיד להקל על המלאכה... נראה שהצייר רוצה להקל, גם עלינו, לעקל ... ולתת לסיפור התנ״כי מגע רך ואסטטי...
איתי
01/12/2018 14:17
מרגו יקרה
הציור גם נעדר את הכעס והרשעות שברקע המעשה, האחים נראים כמו מסייעים לו להחליק אל תוך הבור ויוסף מקפיד להקל על המלאכה... נראה שהצייר רוצה להקל, גם עלינו, לעקל ... ולתת לסיפור התנ״כי מגע רך ואסטטי...
uzan
02/12/2018 09:00
באמת יוסף נראה לא שייך לסצנה....
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: