עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גוטו  (3)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אל-גרקו  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גיימס טיסו  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קודקס מנסה  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


מדרש תמונה – פרשת מקץ

07/12/2018 07:10
מרגו סטרומזה-אוזן
כס מקסימיאנוס, יוסטיניאן הראשון, רוונה

Je remercie Annie Dadonpour la traduction du texte en français à la suite de l'Hébreu


"וַיְהִי, מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים; וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר. וְהִנֵּה מִן-הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת,יְפוֹת מַרְאֶה וברִיאֹת בָּשָׂר; וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן-הַיְאֹר, רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר; וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת; וַיִּיקַץ פַּרְעֹה. וַיִּישָׁן, וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית; וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד--בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים--צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן. וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת; וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם". (בראשית, מא: א-ז)
"ויֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ, וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה; וַיֵּרָא אֵלָיו, וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל-צַוָּארָיו עוֹד. וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, אָמוּתָה הַפָּעַם אַחֲרֵי רְאוֹתִי אֶת-פָּנֶיךָ כִּי עוֹדְךָ חָי". (בראשית, מו: כט-ל)
שתי הסצנות, חלום פרעה (למטה) ויוסף מחבק את אביו, לקוחים משני צדי כס הבישוף מקסימיאנוס. הכס נעשה בקונסטנטינופול או באלכסנדריה, והובא לרוונה, עיר חשובה במנהל האימפריה הביזנטית במאה השישית, כמתנה עבור הבישוף מקסימיאנוס, שנבחר לבישופות על-ידי הקיסר הביזנטי יוסטיניאן הראשון. הכס העשוי עץ, צופה בלוחות שנהב מגולפים המתארים סצנות מן התנ"ך (בצדדים) ומן הברית החדשה (במשענת ובגב הכס). 
העובדה שמקסימיאנוס היה מינוי של הקיסר עצמו לא עזרה לו, לפחות לא בתחילת דרכו, להתחבב על אנשי העיר רוונה. הוא היה קודם לכן בעל משרה זוטרה בכנסייה הקתולית בקרואטיה, שם נולד, והוסמך לבישופות על-ידי האפיפיור בתקופתו, כמקובל. מקסימיאנוס פילס את דרכו ללבבות אזרחי רוונה בזכות המעשים שעשה לרווחתם ופטרונותו האמנותית המפארת את רוונה עד עצם היום הזה. הכס שקיבל במתנה בוודאי גם הוא עזר לו לביסוס מעמדו כבן טיפוחיו של קיסר האימפריה; יחד עם זאת הרהיט הכנסייתי המרהיב נועד כנראה יותר לתהלוכות מאשר לישבנו של מקסימיאנוס. 
צדי הכס, המצופים בעשרה פאנלים של שנהב מגולף, מתארים כולם סצנות מחיי יוסף. הבחירה בדמותו של יוסף מבקשת להציע מקבילה תנ"כית לדמותו של מקסימיאנוס - מודל ומופת של מנהיגות רוחנית. כמו יוסף, היה מקסימיאנוס איש עני ואלמוני שעלה לגדולה בחצר השליט החילוני, שקידמו בין לילה למשרה רמה שכללה כבוד ויקר וביגוד מפואר, אך אלה לא הקשיחו את לבו, אלא להיפך, העניקו לו את היכולת לסלוח לאחיו ולהעניק להם מחסדו. יש להניח שהייתה כאן גם רמיזה למקסימיאנוס שמצופה ממנו להיות יועץ נאמן לקיסר כפי שהיה יוסף לפרעה.

"Au bout de deux ans, Pharaon eut un songe. Voici, il setenait près du fleuve. Et voici, sept vaches belles à voir et grasses dechair montèrent hors du fleuve, et se mirent à paître dans laprairie. Sept autres vaches laides à voir et maigres de chair montèrent derrière elles hors du fleuve, et se tinrent à leurs côtés sur le bord du fleuve. Les vaches laides à voir et maigres de chair mangèrent les sept vaches belles à voir et grasses de chair. Et Pharaon s'éveilla. Il se rendormit, et il eut un second songe. Voici, sept épis gras et beaux montèrent sur une même tige. Et sept épis maigres et brûlés par le vent d'orient poussèrent après eux. Les épis maigres engloutirent les sept épis gras etpleins. Et Pharaon s'éveilla. Voilà le songe." (Genèse, 41 : 1-7)

"Joseph attela son char et y monta, pour aller en Goshen, à la rencontre d'Israël, son père. Dès qu'il le vit, il se jeta à son cou, et pleura longtemps sur son cou. Israël dit à Joseph : Que je meure maintenant, puisque j'ai vu ton visage et que tu vis encore !"(Genèse, 46 : 29-30)

 

Les deux scènes, celle du rêve de Pharaon (en bas) et celle de Joseph qui embrasse son père, sont sculpter des deux côtes du trône de l'archeveque Maximien. Le trône a été fait à Constantinople ou à Alexandrie, puis apporte à Ravenne, ville importante dans l'empire byzantin du sixième siècle, en cadeau pour Maximien qui venait d'être élu archeveque par l'empereur byzantine Justinien Premier (482-565). Le trône est en bois, recouvert de plaques d'ivoire ciselé qui représentent des scènes de la Bible (sur les côtés) et du Nouveau Testament (sur l'avant et a l'arrière du trône).

Le fait qu'il ait été élu par l'empereur lui-même n'a pas aidé Maximien à se faire aimer des habitants de la ville Ravenne, tout au moins au début. Il occupait auparavant un poste secondaire sans l'église catholique en Croatie – son pays natal - et avait été ordonné archevêque par le pape de l'époque. Comme d'usage, Maximien avait conquis le cœur des citoyens de Ravenne en améliorant leur niveau de vie et en embellissant la ville d'œuvres artistiques qui subsistent encore à ce jour. Le trône qu'il a reçuen cadeau l'a certainement aidé à assurer son rang en tant que protégé de l'empereur: mais le somptueux meuble servait probablement plus pour les פrocessions religieuses que pour le derrière de Maximien...

Les cotes du trône, recouverts de dix plaques d'ivoire ciselé, décrivent dix scènes de la vie de Joseph. Le choix de Joseph est en fait l'équivalent de Maximien dans la Bible – un modelé de conduite spirituelle. Comme Joseph, Maximien est ne pauvre et inconnu ; sa notoriété a pris jour dans la cour d'un gouverneur qui l'a promu, du jour au lendemain, a de hautes fonctions, avec honneurs et riches vêtements. Cela n'a pas endurci son cœur, mais bien au contraire lui a donne le pouvoir de pardonner à ses frères et de leur offrir sa mansuétude. Nous pouvons voir là un sous-entendu : Maximien se devait d'être fidèle envers l'empereur tout comme Joseph l'avait été envers Pharaon. 

איתי
07/12/2018 21:28
טוב,
הכסא מדהים והאירוע האומנותי מרתק,
על היותו של יוסף מופת ומודל למנהיגות רוחנית, אני, בצנעה ובזהירות המתבקשת, חולק....בבסיסו היה ילד תפנוקים שהתאמץ להשניא את אחיו על אביו, אל מעמדו הרם לא הגיע בזכות שאר רוח ועבודה קשה אלא תודות למתת אל... אפשר לומר לזכותו שלימים התבגר ובבית פוטיפר אנחנו פוגשים יוסף חרוץ, נאמן ונכיר תודה,
מרגו סטרומזה-אוזן
09/12/2018 06:48
כמובן, אלא שכך נתפס משה בעיני יוסטיניאן שהזמין את הכס, ויזואלית לזכור שלא פשוט לחיות סיטואציה שכל אחיך זורקים אותך לבור...
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: