עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
גוטו  (3)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
משה  (3)
רמברנדט  (3)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדגר דגה  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אל גרקו  (1)
אל-גרקו  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גיברטי  (1)
גיימס טיסו  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מכות מצרים  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קודקס מנסה  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


מדרש תמונה - פרשת ויגש

13/12/2018 19:47
מרגו סטרומזה-אוזן
פייר פרנצסקו מולה, יוסף ואחיו
"וְלֹא-יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק, לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו, וַיִּקְרָא, הוֹצִיאוּ כָל-אִישׁ מֵעָלָי; וְלֹא-עָמַד אִישׁ אִתּוֹ, בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו. וַיִּתֵּן אֶת-קֹלוֹ, בִּבְכִי; וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם, וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה. וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי; וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו .וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי, וַיִּגָּשׁוּ; וַיֹּאמֶר, אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם, אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אֹתִי, מִצְרָיְמָה. וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה:  כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. כִּי-זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ; וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים, אֲשֶׁר אֵין-חָרִישׁ וְקָצִיר.  זוַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם, לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ, וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם, לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה. וְעַתָּה, לֹא-אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי, הָאֱלֹהִים; וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה, וּלְאָדוֹן לְכָל-בֵּיתוֹ, וּמֹשֵׁל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. מַהֲרוּ, וַעֲלוּ אֶל-אָבִי, וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף, שָׂמַנִי אֱלֹהִים לְאָדוֹן לְכָל-מִצְרָיִם; רְדָה אֵלַי, אַל-תַּעֲמֹד. וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ-גֹּשֶׁן, וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ; וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ, וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ. וְכִלְכַּלְתִּי אֹתְךָ שָׁם, כִּי-עוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים רָעָב:  פֶּן-תִּוָּרֵשׁ אַתָּה וּבֵיתְךָ, וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ. וְהִנֵּה עֵינֵיכֶם רֹאוֹת, וְעֵינֵי אָחִי בִנְיָמִין:  כִּי-פִי, הַמְדַבֵּר אֲלֵיכֶם. וְהִגַּדְתֶּם לְאָבִי, אֶת-כָּל-כְּבוֹדִי בְּמִצְרַיִם, וְאֵת, כָּל-אֲשֶׁר רְאִיתֶם; וּמִהַרְתֶּם וְהוֹרַדְתֶּם אֶת-אָבִי, הֵנָּה. וַיִּפֹּל עַל-צַוְּארֵי בִנְיָמִן-אָחִיו, וַיֵּבְךְּ; וּבִנְיָמִן--בָּכָה, עַל-צַוָּארָיו. וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו, וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם; וְאַחֲרֵי כֵן, דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ." (בראשית, מה: א-טו)
 
פייר פרנצ'סקו מולה (1666-1612), האחים מזהים את יוסף, החל מ- 1655, פרסקו, 300 X 300 סמ' בקירוב, הגלריה של האפיפיור אלכסנדר השביעי, ארמון הקווירינלה, רומא

Pier Francesco Mola (1612-1666), Les frères reconnaissentJoseph, c. 1655, fresque, la gallérie du Pape Alexandre Sept, Palais duQuirinal, Rome


האפיפיור אלכסנדר השביעי (1655-67), הזכור בעיקר כפטרון של ג'יאנלורנצו ברניני, הפסל והאדריכל המועדף עליו שתכנן את זרועות הכיכר הענקית של כנסיית סן פטרוס ברומא, העביר הזמנות גם לאדריכל ולצייר פייטרו דה קורטונה, אחת מהן נעשתה עם בחירתו לאפיפיור ב- 1655, והייתה ציור קירות הגלריה של האפיפיור אלכסנדר השביעי או הגלריה הצהובה, בארמון הקווירינלה. 
התכנית האיקונוגרפית (הנושאית) של הגלריה עסקה בנושא הגאולה, החל מבריאת אדם וחווה ועד להולדת ישו. דה קורטונה העסיק מספר ציירים לביצוע המשימה, צעירים ובעלי שם, אחד מהם היה פייר פרנצ'סקו מולה,  שצייר את הפרסקו האחים מזהים את יוסף מעל לדלתות הקיר הצר של הגלריה. ידועים 14 רישומי הכנה שרשם מולה לפני שהחל את הפרסקו עצמו, אחד המאוחרים שבהם מופיע כאן. בהשוואה בין ציור לרישום (המתמקד בחלק התחתון של הציור) נראה שהצייר עשה מספר שינויים חשובים. אחד מהם הוא שינוי זווית התנועה של האחים לעבר יוסף: ברישום האחים ויוסף מקבילים למישור התמונה כך ששתי הקבוצות נמצאות כמעט באותו המרחק מן הצופה – קרוב מאוד אליהם. בציור שינה הצייר את מיקומם של האחים ואת צורת הקבוצה: מן הפינה הימנית התחתונה של הציור אל יוסף, הנמצא בעומק המרפסת הקדמית של ארמון פרעה, בקו מעוגל מעט. גבו של האח בעל הגלימה הכתומה בפינת הציור מוביל את עינו של הצופה, דרך האחים האחרים הכורעים ברך, אל ידו השמאלית המושטת של יוסף, שגופו ותנוחתו פתוחים אל האחים ואל הצופה.
שינוי זה, הנראה פעוט בתחילה, משנה את תפיסתנו הוויזואלית את הסצנה, אבל גם את תפיסתנו הפסיכולוגית את הסיפור: הצייר מכפיף את הצופה לעיניהם של האחים, הרואים ביוסף את מושיעם, וגורם לצופה להזדהות עם נקודת מבטם.
פרסקו זה נחשב כפסגת עבודתו של פייר פרנצ'סקו מולה, שנפטר בגיל צעיר יחסית, זמן מועט לאחר השלמת העבודה.

"Joseph ne pouvait plus se contenir devant tous ceux quil'entouraient. Il s'écria : Faites sortir tout le monde. Et il ne restapersonne avec Joseph, quand il se fit connaître à ses frères. Iléleva la voix, en pleurant. Les Egyptiens l'entendirent, et la maison dePharaon l'entendit. Joseph dit à ses frères : Je suis Joseph ! Mon pèrevit-il encore ? Mais ses frères ne purent lui répondre, car ils étaienttroublés en sa présence.

Joseph dit à ses frères : Approchez-vous de moi. Et ilss'approchèrent. Il dit : Je suis Joseph, votre frère, que vous avez vendu pourêtre mené en Egypte. Maintenant, ne vous affligez pas, et ne soyez pas fâchésde m'avoir vendu pour être conduit ici, car c'est pour vous sauver la vie queDieu m'a envoyé devant vous. Voilà deux ans que la famine est dans le pays ; etpendant cinq années encore, il n'y aura ni labour, ni moisson. Dieum'a envoyé devant vous pour vous faire subsister dans le pays, et pour vousfaire vivre par une grande délivrance. Ce n'est donc pas vous qui m'avez envoyé ici, mais c'estDieu ; il m'a établi père de Pharaon, maître de toute sa maison, et gouverneurde tout le pays d'Egypte. Hâtez-vous de remonter auprès de mon père, et vous luidirez : Ainsi a parlé ton fils Joseph : Dieu m'a établi seigneur de toutel'Egypte ; descends vers moi, ne tarde pas ! Tuhabiteras dans le pays de Goshen, et tu seras près de moi, toi, tes fils, etles fils de tes fils, tes brebis et tes bœufs, et tout ce qui est à toi. Là,je te nourrirai, car il y aura encore cinq années de famine ; et ainsi tu nepériras point, toi, ta maison, et tout ce qui est à toi. Vousvoyez de vos yeux, et mon frère Benjamin voit de ses yeux que c'est moi-mêmequi vous parle. Racontez à mon père toute ma gloire en Egypte, et tout ce quevous avez vu ; et vous ferez descendre ici mon père au plus tôt.

Il se jeta au cou de Benjamin, son frère, et pleura ; etBenjamin pleura sur son cou. Il embrassa aussi tous ses frères, en pleurant.Après quoi, ses frères s'entretinrent avec lui." (Genèse,45: 1-16).

 

Le pape Alexandre Sept (1655-67) était connu comme étantle protecteur de Jean-Laurent Bernini, son sculpteur et architecte préféré, quia conçu les arcades de la grande place devant l'église Saint Pierre à Rome.Le pape a toute fois passe plusieurs commandes à l'architecte et peintre Pietro de Cortona, l'une d'elles peu après son élection a la papauté en 1655. Cette commande consistait à peindre les murs de la galerie du pape Alexandre Sept nommée la galerie jaune, dans le palais du Quirinal à Rome.

Le programme iconographique de la galerie avait pour sujet la rédemption, depuis Adam et Eve, jusqu'à la naissance de Jésus. Pour cette tache, De Cortona s'est fait aide de plusieurs peintres, jeunes et réputes. L'un d'eux, Pier Francesco Mola, est celui qui a peint la fresque "les frères reconnaissent Joseph", placée au-dessus des portes du mur étroit de la galerie. Nous savons que Mola a travaillé sur quatorze esquisses préliminaires à la fresque elle-même ; nous avons ici l'une des dernières. En comparant le tableau avec l'esquisse (ici sous le tableau), nous voyons que le peintre a fait plusieurs changements importants ; il a entre autres modifié l'angle du mouvement des frères : dans l'esquisse, Joseph et ses frères sont sur le même plan et donc les deux groupes sont tous deux très près du spectateur, à distance égale. Dans le tableau, le peintre a modifié l'emplacement des frèreset la forme du groupe : il commence la description a-partir du coin inferieur droit en allant vers Joseph qui se tient au alcon dans le palais de Pharaon,un peu en retrait, dans une ligne légèrement courbe. Le dos du frère qui porteune toge orange, dans le coin du tableau, amène l'œil du spectateur – a-traversles autres frères agenouilles - vers la main gauche tendue de Joseph. Le corpsde Joseph est tourné vers ses frères et vers le spectateur. Ce changement, quis

emble à première vue assez mineur, modifie pourtant la vision de la scène, de mêmeque la vision psychologique de l'histoire : le spectateur est en quelque sortesoumis au regard des frères et le pousse ainsi à s'identifier à voir Joseph de leur point de vue - comme leur sauveur.

Cette fresque est considérée comme étant le chef-d'œuvrede Pierre Francisco Mola, qui est décède relativement jeune, peu après avoir achevéce travail.

 


uzan
איתי
15/12/2018 10:37
מרגו יקרה
זה אחד המקרים בהם להכרת הסיפור יש משקל ייחודי בנקודת המבט על התמונה, בעבור ריבוי הנסתר הרב שבאירוע, שלל הבשורות והתובנות של שחווים המשתתפים בו בצירוף החשדות מהעתיד לקרות, מול יוסף ומול יעקב... וכך מצאתי עצמי נהנה מהתהליך הנפלא של ייחוס הרגשות והמחשבות לדמויות והבחירות של מולה לעצב את המראה המוחשי שלהן במעמד המרתק הזה...
ת ו ד ה !
מרגו סטרומזה-אוזן
15/12/2018 11:37
באהבה
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: