עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלאונור מאקוויטניה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מיכלס  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קלימט  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


חופשה בפריז, 1

16/02/2019 11:17
מרגו סטרומזה-אוזן
DAU

כבר כמה שנים שאני מצליחה לגנוב כמה ימים בפריז, בדרך-כלל בחורף, במהלך חופשת הסמסטר. התאריך הכפוי (פברואר) בעייתי מבחינה אמנותית, מכיוון שבמהלך חודש פברואר רוב המוזיאונים הגדולים עסוקים בהחלפת התערוכות לקראת האביב. יחד עם זאת, עוד לא קרה שלא מצאתי מה לראות ולראות שוב, ולחזור נפעמת מן השפע והמגוון האין סופי.

במרכז ההתרגשות עמד הפעם המיזם הקולנועי הייחודי, החדשני והמטורף DAU. מילים רבות נשפכו על הפרויקט ועל תוצריו, מאנשים שלקחו חלק או ששמעו, אבל מעטים דיווחו מתוך התנסות מכיוון שהפרויקט נפתח לקהל בפעם הראשונה רק ב- 25 בינואר, בפריז. את הפרסומת הרשמית תוכלו לראות כאן, ואת הכתבה המעמיקה של ליזה רוזובסקי, שהתפרסמה בגלריה של הארץ ב- 6 בפברואר, תוכלו לקרוא כאן.

הצילום המצוין הזה בשחור/לבן שגזרתי מן הפרסומת הרשמית, מבטא חלק מהפחדים, הסכנה, התיעוב והסקרנות שלי מן הפרויקט/המיצב. אדריכלות בלתי-מובנת, מדרגות ללא מעקה שמובילות לשום מקום, גבר אנונימי הנראה רק מגבו, לבוש במעיל גשם אירופאי, ידיו בכיסיו וכובע מסתיר את ראשו, ומעל הכל – זווית הצילום מלמעלה והצילום בשחור/לבן המרחיקים את נגישות הדימוי לאדם הרגיל.

כדי להיכנס יש צורך במסירת פרטים אישיים (שם, תאריך לידה, משלח יד...) להנפקת "ויזה" שמשמשת ככרטיס כניסה. במהלך כל הביקור יש לשאת על הצוואר את הויזה התלויה על סרט בצבעים שונים – שחור או אדום – המשקפים את אורך הביקור בהתאם לגובה התשלום (המינימום הוא תשלום של 35 אירו עבור 6 שעות ביקור). הוצאת הויזה נעשית בביתן נפרד שנבנה בכיכר שבין שני התיאטראות בהם מוצג המיצב: תיאטרון השטלה  (Théâtre du Châtelet)ותיאטרון העיר של פריז (לשעבר תיאטרון שרה ברנרד  (Théâtre de la Villeהעומדים האחד מול השני בכיכר השטלה שברובע הראשון של פריז, על הגדה הימנית וחלק נוסף מוצג במרכז פומפידו לא הרחק.

אל הביתן עולים בשתי מדרגות גבוהות פי שניים מן הממוצע – פרט שנראה מכוון כדי לגרום לאי-נוחות למבקר ואולי לקרב אותו לחוויה אותה חוו "המתנדבים" בפרויקט, מאות האנשים שהסכימו להתנתק מחייהם למשך כמה שנים על-מנת להשתתף במיזם/ניסוי המופרע הזה: להחיות ולחיות את המציאות הסובייטית באמצע המאה שעברה בכפר סובייטי שבלבו שוכן מכון המחקר המדעי. במציאות היה זה מכון המחקר לפיזיקה ולטכנולוגיה בחארקיב, אוקראינה, שאותו ניהל באמצע שנות השלושים של המאה שעברה לב דוידוביץ' לנדאו (1908-68), פיזיקאי סובייטי שזכה בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1962 על פיתוח תיאוריה מתמטית הנוגעת למצבו הנוזלי של הליום II בטמפרטורה שמתחת ל -  C  270.980- (ואל תשאלו אותי מה זה אומר). צירו של המיצב הוא חייו של לנדאו, שהיה דמות אקסצנטרית: הוא בילה שנה בכלא הסובייטי בגין השוואת הסטליניזם לנאציזם והאמין בחיי נישואין פתוחים (למרות שאשתו התפעלה הרבה פחות מהסדר הפוליאמורה שהוא כפה עליה).

אז שילמנו, קיבלנו ויזה ונכנסנו לתיאטרון השטלה המכוסה בפיגומים שאינם חלק מן המיצב אבל בהחלט מתמזגים בו היטב. הייתה שעת בוקר ומבקרים מעטים. הפואייה היה מלא בעיקר באנשי ביטחון, שומרים, בודקי ויזות ואחראים על הפקדת הטלפונים הניידים של המבקרים בכספות. החלל הלא גדול היה די חשוך, פה ושם היו בובות שעווה בגודל טבעי של גברים ונשים לבושים על-פי האופנה הסובייטית, ותאים בציפוי ניקל בגודל של תאי צילום אוטומטי לדרכונים שהיו פעם שמטרתם לא התבהרה לנו. הדבר הבולט הוא שאין הדרכה לאן ללכת ומה לעשות, ואת תועה ותוהה במעלה מדרגות ובקצה מסדרונות אם להיכנס מבעד לדלתות הסגורות הנקרות בדרך. צוות השומרים, שכנראה מודע לעובדה, תורם למבקרים פיסות מידע על מה הוא צפוי לפגוש/לראות מבעד לדלתות: סרטים או שחזור חדרי מגורי המשתתפים באתר הניסוי באוקראינה, אלה האפשרויות שאנחנו נחשפנו להן. הסרטים, שאורכם אינו ידוע (13 בסך הכל שנעשו במהלך הניסוי) מוקרנים בלופ, כך שאין לך מושג באיזה רגע של הסרט התחלת לצפות בו, מה הוא מתאר ובמה הוא שונה מתריסר הסרטים האחרים שניתן לצפות בהם. הסרטים דוברים רוסית, וכל צופה מקבל בכניסה אוזניות בהן הוא יכול לשמוע דיבוב בשפות שונות אבל לא לכל הטקסט הנאמר בסרט, אלא רק למשפטי מפתח כנראה. הוויזואליה של הסרטים נהדרת – זוויות הצילום, השחזור ההיסטורי של הבגדים – ואפלה כמו התכנים המוצגים: ביקור הק.ג.ב. באמצע הלילה, מעצרים, הרמות כוסית לכבוד התקדמות מחקרית תוך שיר הלל למשטר, ייאוש וקושי נפשי של גיבורי וגיבורות השחזור.

את יושבת וצופה בקטעים נטולי קונטקסט מן הסרטים מבלי להבין אותם לעומק, ולרוב אחרי 10-15 דקות (בהנחה שיש עוד כמה דברים שאת רוצה לעשות בפריז) את יוצאת וממשיכה לאולם הקרנות נוסף, ואז לחדרי המגורים כפי ששוחזרו בקומה העליונה של השטלה ואת מסתובבת בהם כמו בשוק פשפשים מושקע, מודעת לעליבות החיים בברית המועצות לשעבר. ועם כל חדר נוסף הסקרנות והסבלנות פוחתות, המודעות למנייריזם ולגועל גוברת, ואת תוהה מי המטורף שהגה והצליח לבצע את הפרויקט המגלומני, מי מימן את השחזור ההיסטורי, מי הסכים להצטרף להרפתקה הנוראה, ומה הרעיון שעומד מאחורי כל המאמץ, הזמן והכסף המבוזבזים האלה.

החזקנו מעמד שעה וחצי. שעה וחצי שבהן הבנו שאם אפשר לממש פרויקט כזה – של שחזור מציאות כה עגומה - והוא מתקבל במחיאות כפיים כאמנות, לא ירחק היום ומישהו יחשוב שזה רעיון מבריק לשחזר את דכאו או את טרזינשטאט שלא לומר את אושוויץ. שמענו שיוצרי המיזם מבקשים להעלות לדיון את ההיבטים המוסריים שהפרויקט מעלה: אני בטוחה שניתן לקיים דיונים מעמיקים באתיקה ובאסתטיקה גם בלי להקריב חיי אנשים.

יצאנו והלכנו לראות אמנות, אמנות כמו הויטרז'ים של הסנט-שפל שנעשו באמצע המאה ה- 13, אמנות כמו צילומיה של מרטין פרנק (שהייתה אשתו של הצלם הנרי-קרטייה ברסון), אמנות כמו אדריכלות המוזיאון לאמנות לואי ויטון של פרנק גרי, אמנות כמו הפיסול של רודן...ועל אלה ואחרים ברשימה הבאה.  

 

  

 

ירון
17/02/2019 10:28
מזעזע לחשוב שמשהו יחליט לשחזר את החיים במחנות ההשמדה...מה כבר אפשר לעשות בשם האמנות?
איתי
20/02/2019 14:18
לכולם, שידעו, לשוטט בפריז עם מרגו זו זכות גדולה !
מי יודע אולי נזכה שוב !
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: