עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

מרצה לאמנות במוסדות להשכלה גבוהה ולקהל הרחב
מתעניינת בעיקר בימי הביניים, במגדר, בצילום ובאמנות צרפתית
בת זוגו של ירון ואמם של גלעד, איתמר ואלון
גרה ביישוב קציר בוואדי עארה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
משה  (5)
גוטו  (4)
מיכלאנגלו  (4)
רובנס  (4)
רמברנדט  (4)
גורגיה אוקיף  (3)
ואן גוך  (3)
אדגר דגה  (2)
אל גרקו  (2)
אל-גרקו  (2)
בוטיצלי  (2)
ברויגל  (2)
גיימס טיסו  (2)
ישו  (2)
סוריאליזם  (2)
פטר פול רובנס  (2)
פירנצה  (2)
פרנסואה בושה  (2)
קודקס מנסה  (2)
רפאל  (2)
שאגאל  (2)
DAU  (1)
א.פ. קלה  (1)
אבן בטוטה  (1)
אברהם פירקוביץ  (1)
אגסים  (1)
אדוארד מונק  (1)
אדלה בלוך-באואר  (1)
אהרון הכהן הגדול  (1)
או ןןלייר-קוסטר  (1)
אוגוסטוס  (1)
אוגוסטינוס  (1)
אופיצי  (1)
אורב  (1)
אורציו גנטילסקי  (1)
אושוויץ  (1)
איספהאן  (1)
איקונה  (1)
אלהמברה  (1)
אליזבת הראשונה  (1)
אלפרד שטיגליץ  (1)
אנדרטת המסוקים  (1)
אנטוניו קנובה  (1)
ארדון  (1)
ארווין פן  (1)
ארוחת חג  (1)
ארט נובו  (1)
אריות  (1)
ארנבות  (1)
אשורבניפל  (1)
באד-וימפן  (1)
בהעלותך  (1)
בויארדיני  (1)
בוש  (1)
ביאליק  (1)
ביד  (1)
בית-טבילה  (1)
בלתוס  (1)
בנדינלי  (1)
בסטיארי  (1)
בר-מצווה  (1)
ברונזה  (1)
ברונזינו  (1)
גוזף מלורד וויליאם טרנר  (1)
גויה  (1)
גון אוורט מיליי  (1)
גוסטב קייבוט  (1)
גוסטב קלימט  (1)
גורדון פארקס  (1)
גיברטי  (1)
גן העדן  (1)
גנדי  (1)
גרגוייל  (1)
גרו  (1)
גרניקה  (1)
גרשווין  (1)
גרשוני  (1)
דאיה קרישנה  (1)
דה פבריאנו  (1)
דוד המלך  (1)
דונטלו  (1)
דורה מאר  (1)
דורר  (1)
דיאן ארבוז  (1)
דיוויד הוקני  (1)
דינה  (1)
דלה פרנצסקה  (1)
דלקרואה  (1)
האפיפיור סיקסטוס הרביעי  (1)
הארץ המובטחת  (1)
הגדת הזהב  (1)
הגדת סרייבו  (1)
הדסון ריבר  (1)
הדפס יפני  (1)
הודון  (1)
הונורה דומייה  (1)
הטעיית העין  (1)
היטלר  (1)
היפטיה  (1)
המבול  (1)
המהפכה הבושלוויקית  (1)
הצלב האמתי  (1)
הרקלס  (1)
השעות של בדפורד  (1)
התהילים של לואי הקדוש  (1)
התהילים של פריז  (1)
התהלים של חלודוב  (1)
ווטרלו  (1)
וויליאם הולמן הנט  (1)
וולטר  (1)
ווליאים בוגורו  (1)
ויסטון צרציל  (1)
ויקהל-פיקודי  (1)
ורמיר  (1)
זאן דארק  (1)
זאן פוקו  (1)
זאן-פרנסואה מילה  (1)
זאק ליפשיץ  (1)
חזיר  (1)
טבעת  (1)
טונדו סוורוס  (1)
טיציאן  (1)
יאן גוסרט  (1)
יאנוש קורצק  (1)
ידיד רובין  (1)
יוסטיניאן הראשון  (1)
יוסף ואחיו  (1)
ים המלח  (1)
ינואריוס זיק  (1)
יפו  (1)
כס מקסימיאנוס  (1)
כרתים  (1)
כשרות  (1)
כתב יתדות  (1)
כתובה  (1)
לאוניד פסטרנק  (1)
לאונרדו  (1)
לואי ה- 16  (1)
לוט ובנותיו  (1)
ליגוצי  (1)
לידת מריה  (1)
לנסלוט  (1)
מבטים  (1)
מבצע ולקירי  (1)
מגפת הדבר  (1)
מדיצי  (1)
מהטמה גנדי  (1)
מוסטפה חסונה  (1)
מיכאל קובנר  (1)
מיכל היימן  (1)
מכות מצרים  (1)
מכלול לונדון  (1)
מליסנדה  (1)
מללה יוספזאי  (1)
מן  (1)
מנורת המקדש  (1)
מנטנייה  (1)
מקס ארנסט  (1)
מרי אנטואנט  (1)
מריה  (1)
מרק רותקו  (1)
משה בתיבה  (1)
משה ואהרון לפני פרעה  (1)
משתה  (1)
נורלדין מוסא  (1)
נח  (1)
נחל צפית  (1)
נטייה  (1)
ניקולא פוסין  (1)
ניקולה פוסין  (1)
ניקולס מליר  (1)
ניקולס מלירה  (1)
נישואין  (1)
נלסון מנדלה  (1)
נפוליון  (1)
נפרטיטי  (1)
סזאן  (1)
סטורנוס  (1)
סיני  (1)
סיקסטוס ה-3  (1)
סנטה מריה מגורה  (1)
סנטה קתרינה  (1)
ספר השעות של מאאסטריכט  (1)
עיניים  (1)
עצמאות  (1)
פבלו פיקאסו  (1)
פז  (1)
פטרוס  (1)
פיום  (1)
פייר פרנצסקו מולה  (1)
פסיפס ציפורי  (1)
פראנס לבה-נדב  (1)
פרדריק באזיל  (1)
פריז  (1)
פרננד קומון  (1)
פרנסואה הראשון  (1)
פרשת האזינו  (1)
פרשת השבוע  (1)
פרשת ויחי  (1)
פרשת וירא  (1)
פרשת וישלח  (1)
פרשת חוקותי  (1)
פרשת כי תבוא  (1)
צילום  (1)
צליבה  (1)
צרעת  (1)
צרץ  (1)
קאספאר פרידריך  (1)
קארל פבריציוס  (1)
קברי אצילים במצרים  (1)
קוניה  (1)
קונסטבל  (1)
קורח  (1)
קטקומבות  (1)
קספר דויד פרידריך  (1)
קציר  (1)
קרטוגרפיה  (1)
קשת טיטוס  (1)
קשת קונסטנטין  (1)
קתדרלה גותית  (1)
קתרין הקדושה  (1)
קתרין מקלווס  (1)
קתרינה הקדושה  (1)
רוונה  (1)
רוזה בונור  (1)
רות המואבייה  (1)
רחל ולאה  (1)
ריאליזם סוציאליסטי  (1)
ריברה  (1)
רקמת ביו  (1)
שארל השביעי  (1)
שמשון  (1)
שעיר לעזאזל  (1)
שרדן  (1)
תבליטים אשוריים  (1)
תומס איקינס  (1)
תור הזהב בהולנד  (1)
תל-חי  (1)
תנך לנינגרד השני  (1)
תנך מורגן  (1)
תרנגול כפרות  (1)
תשעה באב  (1)
ארכיון
תמצאו אותי גם בסולם

הסולם - בית ספר לאמנות
לדף הפייסבוק שלי


שחור זה יפה

09/07/2019 17:06
מרגו סטרומזה-אוזן
גורדון פארקס, ארווין פן, אדגר דגה
בשנה הראשונה ללימודי באוניברסיטה העברית השתתפתי בקורס על ספרות הודית קלאסית שניתן על-ידי פרופ' דוד שולמן. בין המשתתפות הייתה בחורה כבת גילי שכל לבושה היה שחור. שאלתי אותה פעם לסיבת הדבר, ולמרות שדבריה נראו לי מעניינים והגיוניים, אינני זוכרת את הסברה. לימים, גם מרב מיכאלי אימצה נוהג זה בטענה שהוא משחרר אותה מכל "משחק" זהויות מיניות ובכלל.
למרות חיבתי הרבה לשחור, ליופי ולשלמות שבו וליתרונות האסתטיים שהוא מעניק (לפחות בדמיון) אינני יכולה להסתפק במלתחה שחורה כי אינני יכולה להיות נאמנה רק ל(צבע) אחד ואוהבת כחול, אדום, כתום, ירוק וכל שילוב אינסופי אפשרי ביניהם. היום אתמקד ביצירות אמנות שרובנו רואים את צבען השחור כחלק אימננטי מהעוצמה, היופי והייחודיות שלהן. 

אתחיל בצילום שחור/לבן, כזה שנוצר בתקופה בה לצלם בשחור/לבן הייתה בחירה מודעת ולא ברירת מחדל (כפי שהיה לפני המצאת צילום הצבע). בחרתי להביא כאן צילום של גורדון פארקס (2006-1912), צלם אפרו-אמריקני.
גורדון פארקס, נזירים בנדיקטינים מנקים חלונות, מנזר אטצ'נסון, קנזס, 1955

בחודשי החורף של שנת 1955 ביקר גורדון פארקס במנזר בנדיקטיני ליד עיר הולדתו פורט סקוט בקנזס, מנזר הצופה אל נהר המיזורי. צלליותיהם של הנזירים אל מול החלונות משרתת את מחיקת האינדיווידואליות של הנזירים, ומחזקת את משמעות פועלם יחד למען מטרה נשגבת הנרמזת באור הבוהק החודר מבעד לחלון הנאו-גותי. הניקיון בו עסוקים הנזירים מודגש גם בקווים הנקיים של הצילום וריהוט שבחדר, שאין בו דבר שניתן לשייך לפרט – כיסא, ארון, פינת שולחן, שקע, גלאי עשן, דלת פתוחה.

ספר השעות השחור הזה הוא אחד מחמישה ספרי שעות שחורים שנוצרו בעיר ברוג' שבפלנדריה בין אמצע המאה החמש עשרה לשנות השבעים של אותה מאה. צבעם השחור של הדפים התקבל על-ידי טבילתם בדיו שחורה המופקת ממלח ברזל המעורבב בפנול בעל חומציות נמוכה, דיו שהייתה בשימוש נרחב החל מן המאה ה- 15 ועד למאה העשרים כולל. הטקסט יכול היה להיכתב רק בכסף ובזהב, ומכאן שהפקתם של ספרים אלה הייתה יקרה ביותר. 
ספריית פיירפונט מורגן, ספר השעות השחור, כתב יד 493, דפים 98א-99ב, 1470 בקירוב.

חמשת הספרים הוזמנו כנראה עבור אנשי החצר הבורגונדית, אנשיו של פיליפ הטוב ובנו שארל הקרח, דוכסי בורגונדי באותה תקופה. מספרים שנטייתו של פיליפ הטוב לצבע השחור נבעה מרצח אביו, ג'ון חסר-הפחד, בספטמבר 1419, בידי שומרי ראשו של יורש העצר של צרפת, לימים שארל השביעי. מאותו יום ואילך פיליפ הטוב לבש רק שחורים, ויתכן שספרים אלה הוזמנו כביטוי לאבלו של הדוכס. הדפים המובאים כאן מתארים תפילת אנשי כנסייה ליד ארון קבורה מול קבוצת נשים מתאבלות, ומנגד את תחילת התפילה למתים – תפילה המצויה בכל ספר שעות.


הצילום הנפלא הזה של ארווין פן, מתאר את הדוגמנית בשמלה של מעצב האופנה הבסקי כריסטובל בלנסיאגה אייזגוויר (1972-1895) שעמד בראש בית האופנה בלנסיאגה. כריסטובל בלנסיאגה היה מורהו של הוברט דה ג'יבנשי, והרבה להלביש את גרייס קלי. עיצוביו נודעו בנפחם הפיסולי, עניין הבא לידי ביטוי ברור בדגם הזה, ספק שמלה ספק מעיל, אך בעיקר בצילום, המאפשר לאור המגיע מימין לפסל את הבד כאילו היה בעל נוכחות נפחית ומלאה, ובה בעת רך ונופל.

אדגר דגה, רקדנית קטנה בת 14, 99 סמ', 1880 בקירוב, מוזיאון המטרופוליטן, ניו יורק 

מריה ואן גוטם, רקדנית מתלמדת באופרה של פריז, הייתה בת 14 כשהחלה לדגמן עבור דגה. הוא עבד על פסלה במשך שלוש שנים והציגו בתערוכה האימפרסיוניסטית השישית ב 1881, אך הפסל, שהיה עשוי משעווה ולבוש בטוטו מבד אמיתי, פאה משיער אדם וסרט משי, לא זכה להערכה רבה. עם מותו של דגה נמצא הפסל בפינת הסטודיו שלו. יורשיו החליטו לצקת את הפסל בברונזה. קיימים כיום 69 העתקים הפזורים במוזיאונים שונים. הפסל הנראה כאן הוא פסלו המקורי של דגה העשוי שעוות דבורים מעורבבת בפיגמנטים של צבע על מסגרת מתכת, ובדים ושיער אדם. חשיבותו של הפסל הזה בתולדות הפיסול אינה מבוטלת – מעבר לחדשנות של דגה בהלבשתה והרכבת שיער אמיתי לראשה של פסל הרקדנית, התנוחה שבה העמידה – תערובת של עמידה רביעית בבלט קלאסי כשידיה מתוחות לאחור וראשה מורם – איננה נוחה כלל ועיקר ומשקפת את אי-הנוחות בה נמצאת הנערה - המדגמנת עבור גבר מבוגר ובעל אמצעים.


לעומתה, נראה שגבירתנו השחורה מרוקמדור, החולשת ממרום שבתה על רבבות עולי הרגל העולים אליה ברגל מכל קצווי הארץ לנשקה, נינוחה. עולי הרגל החלו לנהור לכאן בהמוניהם החל מסוף המאה ה- 12, עת נמצא קברו של אמדור הקדוש, בעלה של וורוניקה שניגבה את פניו של ישו בדרך הייסורים. על-פי המסורת, נהג אמדור להתפלל לפסל של מריה שנעשה על-ידי שליח לוקס הקדוש ואשר הוא הביא עימו מארץ הקודש למקום זה. במאה ה- 12 נבנה במקום בית תפילה שמשך אליו מאמינים רבים מאחר ונודע בנסים הרבים שקרו לאנשים שהתפללו לפסל ואשר תועדו בחיבור משנת 1172 – התיעוד הראשון של פסל הזה.
בצרפת לבדה יש כ- 180 פסלים של הבתולה השחורה. המחקר עדיין לא סיפק תשובה חד-משמעית בקשר למשמעותה של מריה השחורה, בעיקר עבור הפסלים שצבעם אינו תולדה של החומר ממנו נעשו (עץ אלון למשל). לאחרונה חוקרת העלתה את הסברה שיש בהן אולי שמץ של מציאותיות – אב הטיפוס של הפסל מקורו ביזנטי ויש מן ההיגיון במחשבה שמריה, אישה מקומית, לא הייתה בעלת עור בהיר במיוחד שלא לומר בעלת עור כהה.
וללא מילים אחתום הפעם ביצירה האיקונית של קזימיר מלבייץ' מ- 1915 - ריבוע שחור, 79.5 על 79.5 סמ', גלריה טרטיאקוב, מוסקבה – המכילה את הכל ובה בעת היא נקודת האפס, המקום ממנו אנו יכולים להתחיל מחדש, ללא גזענות וללא דעות קדומות על צבעים, גזעים ובני האדם באשר הם.


ירון (מקורב)
10/07/2019 06:18
,מרתק כתמיד
מרגו סטרומזה-אוזן
10/07/2019 08:37

ענת טואג
10/07/2019 07:43
מרגו, כל כך אוהבת את הפוסטים שלך! יש סגול בציור הרוסי, או ששחור עם שכבות עמוקות מקרינות?
מרגו סטרומזה-אוזן
10/07/2019 08:36
היי ענת, תודה רבה, זה אמור להיות שחור, אני מניחה שהזמן עשה את שלו.
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: